U hotelu Westin održana je hibridna konferencija „Zelena mobilnost i energetska tranzicija“, a okupila je predstavnike raznih udruga i organizacija, akademske zajednice, gradova i općina, ali i državnih institucija i tvrtki. Cilj konferencije bio je potaknuti raspravu o pretvaranju klimatskih i ekoloških izazova u prilike za poboljšanje transportnih tehnologija, odnosno uspostavu zelenog i održivog prometa.
Govorilo se o ulaganjima u zelene oblike transporta, poticajima i podršci Europske unije, prilagodbi popratne infrastrukture, održivom integriranom urbanom prijevozu, modernizaciji javnog prijevoza, ali i inovacijama i pametnim rješenjima.
Sudionici su zaključili kako elektromobilnost svakim danom postaje sve važnija i popularnija, ali i kako treba ubrzati napore u promociji vozila s niskom razinom emisija jer je EU postavila ambiciozne ciljeve koje trebamo ispuniti do kraja desetljeća.
Voditelj Službe za energetsku učinkovitost i OIE iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Mladen Ilijević predstavio je novitete u poticajima za elektromobilnost koji su ove godine znatno veći u odnosu na prošlo razdobolje. Za tu je namjenu osigurano 105 milijuna kuna, od čega je za građane i tvrtke namijenjeno 90 milijuna kuna, a preostalih 15 milijuna za javni sektor. Nadalje, za razliku od dosadašnje direktne prijave, ove godine će za građane i tvrtke prijavu podnositi prodavatelji vozila putem prijavne aplikacije.
Ambiciozni, ali ne i nerealni ciljevi
Sudionici su složni i kako su zelena vozila budućnost, a na nama je glavni korak u preuzimanju inicijative u stvaranju čišćeg i zdravijeg okoliša.
„Samo ove godine dolazi 40 novih modela električnih ili hibridnih automobila. Ponuda se sve više i više povećava, a istovremeno su tehnološka rješenja sve bolja i bolja. Ipak, mi u Hrvatskoj smo i dalje na dnu Europske unije. Prošle godine smo imali 1.340 registriranih električnih vozila. To su još uvijek mali brojevi, ali ipak bilježimo rast iz godine u godinu“, kazao je Tin Koren iz Udruge Strujni krug i nadodao kako su električna vozila činila 1 posto ukupne prodaje u prošloj godini. „Dosta veliki problem bio je model najbržeg prsta prilikom prijave na poticaje. Gotovo 40 posto sredstava nije iskorišteno“, kazao je i izrazio optimizam oko novog modela prijave. „Veća je šansa da će sada ozbiljni kupci moći doći do njih.“
„Pred nama su izazovi u smislu ambicioznih ciljeva, ali i značajne prilike koje se otvaraju s novim programskim razdobljem po pitanju financiranja i mislim da kao dio Europske unije to definitivno trebamo i možemo iskoristiti, svjesni zašto to radimo te da probamo naći neki interes u smislu otvaranja novih radnih mjesta, razvoja tehnologija s visokom dodanom vrijednošću, ostanka mladih“, kazao je doc. dr. sc. Vedran Kirinčić s Tehničkog fakulteta Rijeka.
„Prijevoz je jedan od najbitnijih problema s kojima se susreću gradovi. Bolt je taj problem prepoznao prije otprilike deset godina i zato je osnovana ova tvrtka kako bismo mu doskočili. Prijevoz je danas jedan od glavnih izvora zagađenja u gradovima“, kazao je Ivan Begović, operativni menadžer Bolta za mikromobilnost za Hrvatsku i Italiju. „U zadnjih deset godina bilježimo konstantni rast ugljikovog dioksida u atmosferi. Riječ je o rastu od oko 1,5 posto iz godine u godinu. Rješenje je sada na nama. Imamo izbor okrenuti se održivijim i boljim načinima prijevoza“, zaključio je.
Na konferenciji su predstavljeni i rezultati ankete časopisa Komunal o preprekama većoj zastupljenosti električnih, hibridnih i vozila na vodik. Nešto manje od polovice ispitanika istaknulo je previsoku cijenu (43%), slijedi mali domet vozila nakon punjenja (21%), dok je nedovoljna inicijativa vlasti u promociji i poticanju zelenih alternativa zauzela treće mjesto s 20% glasova. 16% je kao ključnu prepreku navelo nedostatak punionica.